تاریخ : شنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۰ 10 ربيع أول 1443 Saturday, 16 October , 2021
1
نکات یادآوری

انواع دود خروجی از اگزوز ماشین

  • کد خبر : 45
  • 03 دی 1398 - 17:25
انواع دود خروجی از اگزوز ماشین
تجلیل از ایرج طهماسب به عنوان یکی از خالقان مجموعه «کلاه قرمزی»، حضور غافلگیر کننده مرضیه برومند روی صحنه، خاطره‌گویی شوخ طبعانه رضا کیانیان و... از جمله بخش‌های ویژه مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی بود.

– خروج دود آبی اگزوز

خارج شدن مستمر دود آبی از اگزوز که عموما در خودروهایی با کارکرد بالا رخ می‌دهد، نشانه روغن‌سوزی است. به این معنی که مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون فرسوده یا شکسته شده و روغن و سایر روان کننده‌ها از این محل به بخش احتراق نشت می‌کند. البته بیش از حد بودن سطح روغن موتور هم می‌تواند دلیل دود آبی اگزوز باشد. اگر با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف شود یعنی اشکال از سوپاپ است.

اما اگر دود دائمی و مستمر باشد و هنگام شتاب‌گیری افزایش یابد، اشکال از رینگ پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر است. در این صورت سطح روغن را در موتور باید کنترل شود و اگر پایین باشد با اضافه کردن روغن به سطح عادی برگردد. در خودروهای توربوشارژر هم عموما خرابی واشر پره‌های توربوشارژر موجب می‌شود روغن از طریق این پره‌ها به اگزوز راه پیدا کند و در اثر دمای بالای اگزوز بسوزد.

رفع مشکلات ناشی از دود آبی عموما هزینه بالایی دارد چرا که برخی از قطعات داخلی خودرو ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. سطح روغن خودرو و میزان مصرف آن به صورت منظم باید چک شود و قطعات متحرک موتور لازم است توسط مکانیک مجرب مورد بازبینی قرار گیرد. بعضا برای خودروهای قدیمی که عمر خود را کرده‌اند، با افزودن روغن این مشکل را هدایت می‌شود.

– خروج دود سفید اگزوز

در هوای سرد زمستان و در لحظات آغازین روشن کردن خودرو، دود سفید در واقع بخار آبی است که در اثر اختلاف دمای محیط و موتور ایجاد می‌شود (آب‌سوزی) و چون موقتی است جای نگرانی ندارد. اما پس از گرم شدن موتور اگر دود سفید در حجم بالا و به طور مستمر تولید شود احتمالا مشکلی در خودرو بوجود آمده است. برای مثال ممکن است ناشی از نشت مایع خنک‌کننده و یا روغن هیدرولیک به درون موتور و سوختن آنها باشد که برای موتور آسیب‌زا است.

در صورتیکه دود ناشی از سوختن ماده خنک‌کننده باشد احتمالا در واشر سرسیلندر نشتی وجود دارد و سرسیلندر ترک خورده یا خراب شده است. معیوب یا فرسوده شدن واشر اگر واشر سرسیلندر فرسوده شود، مجاری اطراف سیلندر و سرسیلندر که آب و روغن در آنها جریان دارد به هم راه پیدا می‌کنند وبه فضای داخل سیلندر وارد گشته و موجب هجوم حجم زیادی بخار آب به داخل اگزوز و به وجود آمدن رنگ دود سفید می‌شود. اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد، به این معنی است که موتور در حال مکیدن روغن هیدرولیک گیربکس است.

– خروج دود سیاه اگزوز

تداوم تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد. اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند. اگر خودرو کاربراتوری است نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا، تعویض فیلتر ضروری است.

لینک کوتاه : http://www.news.ocsan.ir/?p=45

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.