تاریخ : شنبه, ۲۴ مهر , ۱۴۰۰ 10 ربيع أول 1443 Saturday, 16 October , 2021
0
اخبار روغن موتور

روغن های موتوری بنزینی و دیزلی

  • کد خبر : 830
  • 29 خرداد 1400 - 7:03
روغن های موتوری بنزینی و دیزلی

روغن های موتوری بنزینی و دیزلی استفاده از روغن هایی که برای خودروهای دیزلی فرموله شده است در خودروهای بنزینی منطقی نمی باشد. در گذشته این موارد رواج داشت که خیلی ها از روغنهای دیزلی در خودروهای بنزینی استفاده می کردند و دلیل خود را سفت تر بودن آنها بیان می کردند در حالیکه این […]

روغن های موتوری بنزینی و دیزلی
استفاده از روغن هایی که برای خودروهای دیزلی فرموله شده است در خودروهای بنزینی منطقی نمی باشد.
در گذشته این موارد رواج داشت که خیلی ها از روغنهای دیزلی در خودروهای بنزینی استفاده می کردند و دلیل خود را سفت تر بودن آنها بیان می کردند در حالیکه این دلیل خوبی نمی باشد و سفت تر(ویسکوزتر) بودن روغن برای خودروهایی که باید از روغنهایی با گرانروی مناسب استفاده کنند سفارش نمی شود.
تفاوت موتور دیزل با بنزینی
یا در بین مصرف کنندگان عقیده بر آن بود که روغنهایی که در زمان استفاده سیاه می شوند دارای کیفیت مطلوبی نمی باشند و روغن نباید سیاه شود در حالیکه طبق مدارک علمی موجود روغن موتورها به دلیل داشتن مواد پاک کننده باید در زمان استفاده قدرت پاک کنندگی خوبی داشته باشند و در ثر پاکسازی قطعات موتور روغن سیاه می شود و سیاه شدن روغن در زمان استفاده مزیت است.
امروزه با بالا رفتن معلومات این باورها دیگر جایی ندارد. با توجه به مطالب گفته شده لازم است اطلاعات مختصری نیز در خصوص تفاوت بین روغنهای دیزلی و بنزینی ارائه گردد تا از هر کدام به جای خودش استفاده گردد.
گازهای خروجی از اگزوز
با پیشرفت تکنولژی طراحی موتور خودروها نیز تغییر کرده و حجم موتورها کمتر و قدرت آنها بیشتر شده است.
همچنین برای حفظ محیط زیست طراحی هایی در خودرو ها در نظر گرفته شد و برای حفاظت از محیط زیست از مبدلهای کاتالیستی در خودروها استفاده می شود.
مبدل کاتالیستی محفظه ای است که شامل یک فیلتر متخلخل است که بین موتور و کاهنده صدای اگزوز وجود دارد و وظیفه آن تبدیل گازهای خروجی از اگزوز می باشد.
به عنوان مثال گاز مونوکسید کربن که گازی سمی است را به دی اکسید کربن تبدیل می کند تا گازهای ورودی به اتمسفر دارای ضرر کمتری باشند.
فرق بین موتورهای دیزلی و بنزینی
بعضی مواد حاصل از احتراق (سرب، روی، فسفره ها) می توانند باعث نقص در عملکرد مبدل کاتالیستی گردد.
روغن های دیزلی دارای مواد ضد سایش (AW) بیشتری نسبت به روغن های بنزینی می باشند که موادی به نام ZDDPهستند و مقدار زیاد آنها می تواند برای مبدل‌های کاتالیستی ایجاد مشکل کند.
اما در خودروهای دیزلی مبدل کاتالیستی طوری طراحی شده است که بتواند این مشکل را مرتفع سازد ولی در خودروهای بنزینی اینگونه نیست و مقدار زیاد ماده ZDDPمبدل کاتالیستی را دچار مشکل می نماید.
این اولین دلیلی است که شما نباید از روغن‌های دیزلی در خودروهای بنزینی استفاده کنید.
اما اگر سال طراحی خودروی شما برای قبل از سال ۱۹۷۵ می باشد مبدل کاتالیستی برای آن تعبیه نشده است و با مشکلی که گفته شد مواجه نخواهید شد.
گرانروی ( ویسکوزیته )
گرانروی یکی از مهمترین فاکتورهایی است در انتخاب یک روانکار باید در نظر گرفته شود.
گرانروی روغنی که برای خوردوی خود در نظر می گیرید باید در محدوده ای باشد که در دمای پایین و در زمان استارت زدن موتور به راحتی پمپ شده و به قطعات حیاتی و حساس خودرو برسد.
گرانروی روغن‌های موتوری با مشخصه SAEبیان می گردد. به عنوان مثال مشخصه ای که روی بسته بندی بعضی روغن‌های با SAE 20W50یا SAE 40می بینید بیان کننده گرانروی آن روغن‌ها می باشد.
مشکلات استفاده روغن‌های دیزلی در موتورهای بنزینی
عموماً روغن‌های دیزلی از گرانروی بالاتری نسبت به روغن‌های بنزینی برخوردار می باشند و در صورت استفاده در موتورهای بنزینی مشکلاتی بوجود می‌آید.
اول اینکه به دلیل بیشتر بودن گرانروی، مقدار اصطکاک داخلی روغن بیشتر بوده و در زمان کارکرد حرارت بیشتری بوجود می آید.
با یک حساب سرانگشتی مناسب می توان گفت که افزایش حدود ۱۰ درجه سانتی گراد بیش از حد نرمال، در زمان کارکرد خودرو باعث می شود طول عمر روغن به نصف طول عمر مفید کاهش یابد.
دوم اینکه با توجه به بالاتر بودن گرانروی در روغن‌های دیزلی ضخامت روغن برای روانکاری در آنها بیشتر خواهد بود.
همچنین پمپ خودروهای بنزینی نمی تواند روغن را به موقع به نقاط حساس و حیاتی موتور برساند در نتیجه قطعات مزبور دچار سایش خواهند شد.
مقدار مواد افزودنی
روغن‌ها از ترکیب روغن پایه و مواد افزودنی تهیه می شوند.
افزودنیها مواد شیمیایی هستند که باعث می‌شوند کیفیت و توانایی روغن زیاد شود.
روغن‌های دیزلی دارای مقدار افزودنی بیشتری نسبت به روغن‌های بنزینی هستند و معروفترین آنها پاک کننده های فوق قلیایی می‌باشند.
این افزودنیها چند وظیفه مهم دارند اما یکی از مهم ترین وظایف آنها خنثی کردن اسیدهای بوجود آمده در زمان کارکرد خودرو و پاک کردن سطوح موتور می باشد.
موتورهای دیزلی به دلیل کیفیت سوخت خود باعث ایجاد دوده و مواد نامطلوب بیشتری نسبت موتورهای بنزینی می شوند.
موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی
به همین دلیل فرمولاسیون روغن‌های دیزلی دارای تفاوتهایی نسبت به روغن‌های بنزینی می باشند.
اگر شما از روغن‌های دیزلی در خودروی بنزینی خود استفاده کنید صدماتی را به خودروی خود وارد خواهید کرد.
افزودنیهای پاک کننده موجود در روغن دیزلی که مقدارشان نسبت روغن‌های بنزینی بیشتر است برای پاک کردن دیواره های سیلندر و دیگر قطعات در تماس با روغن طراحی شده اند.
زمانیکه شما از روغن دیزلی در موتورهای بنزینی استفاده می کنید به دلیل بیشتر بودن مواد پاک کننده یا پاک کننده‌های فوق قلیایی، آب بندی رینگها با پیستون و سیلندر به هم خورده و در نتیجه کاهش قدرت و توان موتور را به همراه خواهد داشت.
چگونه روغنهای دیزلی و بنزینی را بشناسیم؟
طبقه بندیهای گوناگونی برای تفکیک روغن‌های بنزینی و دیزلی از یکدیگر وجود دارد. معروفترین این طبقه بندیها مربوط به انجمن نفت آمریکا با علامت اختصاری( API ( American Petroleum Instituteمی باشد که روغن‌ها را بر اساس کیفیت آنها در دو گروه بنزینی و دیزلی طبقه بندی کرده است. در این طبقه بندی روغن‌های بنزینی با حرف اختصاری ” S” که مخفف عبارت SERVICEیا spark ignitionمی باشد مشخص شده اند و پایین ترین سطح کیفیت در این طبقه بندی با SA و بالاترین کیفیت تا به امروز با SNمشخص شده است.
روغن موتورهای دیزلی نیز با حرف ” C” که اختصار عبارت commercialیا compression ignitionاست مشخص شده‌اند و پایین ترین سطح کیفیت در این طبقه بندی با CAو بالاترین کیفیت تا به امروز با CJ-4می باشد.
مقایسه روغن موتورهای بنزینی و دیزل
شما می توانید برای انتخاب یک روغن مناسب برای خودروی خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید چراكه سازنده خودرو بر اساس سال طراحی موتور خودرو و شرایط کارکرد آن بهترین گزینه ممکن را به شما پیشنهاد داده است.
معمولاً مشاهده می گردد در دفترچه های راهنمای خودروها یک روغن مربوط به یک شرکت خاص معرفی شده است و راننده از جایگزین کردن سایر روغنها اجتناب می کند.
دانستن این نکته لازم است که شما می توانید از روغن‌های دیگر نیز استفاده نمایید به شرط آنکه سطح کیفیت روغنهای دیگری که مد نظر شما می باشد با روغن معرفی شده در دفترچه خودرو یکسان باشد و یا ازسطوح کیفیت بالاتری که می تواند سطح کیفیت معرفی شده را پوشش دهد استفاده نمایید.
برای نمونه شاید بر روی بسته بندی روغنها چنین نوشته ای ببینید API SG/CDو تعجب کنید شما کدام یک را در نظر بگیرید،SG که برای خودروهای بنزینی است یا CDکه برای خودروها دیزلی می باشد ! جای نگرانی نیست، افزودنی این نوع روغن‌ها طوری طراحی شده است که قابلیت استفاده در هر دو نوع خودرو را دارد و اگر شما دارای خودروی بنزینی هستید که باید از روغنی با سطح کیفیت SGاستفاده کنید می توانید از آن روغن مصرف نمایید و در خصوص خودروهای دیزلی نیز به همین ترتیب.
مقایسه روغن موتورهای بنزینی و دیزل
در خصوص تعیین گرانروی مناسب نیز به همین ترتیب باید عمل کرد .
باز هم بهترین راه برای تعیین گرانروی مناسب برای روغن مورد استفاده در خودرو مراجعه به دفترچه خودرو می باشد.
انجمن مهندسین خودرو ی آمریکا با علامت اختصاری SAE (Society of AutomotiveEngineers) گرانروی روغن‌ها را مشخص کرده است.
به عنوان مثال SAE20W50که مقدار گرانروی مشخصی را نشان می‌دهد و با SAE 10W40 ، SAE 5W30و یا SAE 40متفاوت می باشد و هرکدام از آنها نشاندهنده گرانروی خاصی می باشند.

لینک کوتاه : http://www.news.ocsan.ir/?p=830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.